Fotkirurgi

Fotkirurgi er en medisinsk prosedyre som fokuserer på behandling av fotrelaterte problemer og lidelser. Det er en spesialisert gren av kirurgi som tar sikte på å gjenopprette funksjonen og lindre smerte i føttene. Groruddalsklinikken, en anerkjent klinikk i Norge, tilbyr fotkirurgi for pasienter som lider av ulike fotproblemer. Fotkirurgi kan være nødvendig for en rekke tilstander, inkludert deformiteter, skader, infeksjoner og kroniske smerter i føttene. Prosedyren kan utføres både på inngående og utgående fotkirurgi, avhengig av den spesifikke tilstanden og pasientens behov. En vanlig type fotkirurgi er korreksjon av hammertå. Hammertå oppstår når tærne blir bøyd eller krøllet på grunn av ubalanse i musklene og leddbåndene i foten. Dette kan føre til smerte, ubehag og vanskeligheter med å gå. Fotkirurgen vil rette opp tåen ved å justere musklene og leddbåndene, og dermed gjenopprette normal funksjon. En annen vanlig fotkirurgisk prosedyre er korreksjon av hallux valgus, også kjent som «skjev stortå». Dette er en tilstand der stortåen peker utover mot de andre tærne, noe som kan forårsake smerte og ubehag. Fotkirurgen kan utføre en osteotomi, som innebærer å fjerne en del av beinet for å rette opp tåen og gjenopprette normal justering. Fotkirurgi kan også være nødvendig for behandling av fotleddets artrose, en tilstand der leddbrusk i foten er skadet eller nedbrutt. Dette kan føre til smerte, stivhet og begrenset bevegelse. Kirurgen kan utføre en artroskopi, der et lite kamera settes inn i leddet for å inspisere og behandle skaden. I noen tilfeller kan det være nødvendig med en leddprotese for å erstatte det skadede leddet. Groruddalsklinikken er dedikert til å gi pasientene den beste omsorgen og behandlingen innen fotkirurgi. Klinikken har et erfarent team av fotkirurger som har ekspertise innen ulike fotrelaterte tilstander og prosedyrer. De bruker moderne teknikker og utstyr for å sikre optimal resultat og pasienttilfredshet. Det er viktig for pasienter å konsultere med en fotkirurg for å få en grundig vurdering av deres spesifikke tilstand og diskutere de beste behandlingsalternativene. Fotkirurgi kan være et effektivt verktøy for å lindre smerte, forbedre funksjonen og øke livskvaliteten for de som lider av fotrelaterte problemer.

Fotkirurgi

Håndkirurgi