Endosleeve (ESG)

Endosleeve er en avansert kirurgisk prosedyre som brukes til å behandle overvekt og fedme. Denne prosedyren utføres av erfarne kirurger ved Kalbakkenklinikken, en anerkjent klinikk i Norge. Endosleeve er en minimalt invasiv metode som innebærer bruk av et fleksibelt endoskop for å redusere størrelsen på magesekken.

Prosedyren begynner med at pasienten blir gitt generell anestesi for å sikre at de er komfortable og smertefrie under inngrepet. Deretter blir et endoskop ført gjennom munnen og ned i spiserøret, og deretter inn i magesekken. Endoskopet har et kamera som gir kirurgen et klart bilde av innsiden av magesekken.

Når endoskopet er på plass, bruker kirurgen spesialiserte instrumenter til å fjerne en del av magesekken og sy sammen resten. Dette reduserer volumet av magesekken betydelig, noe som fører til at pasienten føler seg mett raskere og dermed spiser mindre mengder mat.

Endosleeve-prosedyren har flere fordeler sammenlignet med tradisjonelle vektreduserende operasjoner. Først og fremst er det minimalt invasivt, noe som betyr at det er mindre risiko for komplikasjoner og kortere restitusjonstid etter inngrepet. Pasientene kan vanligvis gå hjem samme dag eller dagen etter operasjonen.

En annen fordel med endosleeve er at det ikke krever store snitt i magen. Dette betyr mindre arrdannelse og mindre smerte etter operasjonen. I tillegg er det ingen behov for å justere eller fjerne et implantat, som noen ganger er nødvendig med andre vektreduserende operasjoner.

Endosleeve kan være et effektivt verktøy for å hjelpe pasienter med å oppnå betydelig vekttap og forbedre helsen deres. Studier har vist at denne prosedyren kan føre til en betydelig reduksjon i kroppsvekt og forbedring av tilstander som type 2 diabetes, høyt blodtrykk og søvnapné.

Det er viktig å merke seg at endosleeve ikke er en mirakelkur for overvekt. Det er en del av en helhetlig behandlingsplan som inkluderer endringer i kosthold og livsstil. Pasientene må være villige til å gjøre varige endringer i spisevaner og fysisk aktivitet for å opprettholde vekttapet på lang sikt.

Kalbakkenklinikken er en anerkjent klinikk som spesialiserer seg på vektreduksjon og fedmekirurgi. Deres team av erfarne kirurger og helsepersonell gir omsorgsfull og profesjonell behandling til pasientene sine. De tar seg tid til å evaluere hver pasients individuelle behov og utvikle en skreddersydd behandlingsplan.